Murăturile – alternativa sănătoasă din sezonul rece


Alexandra Alexandru - 16/11/2015 - 0 comments

Recomand cu orice ocazie să mâncăm legumele în funcție de sezon şi din locul în care trăim, bineînțeles, pe cât posibil.

Murăturile sunt cea mai bună variantă de a avea legume lângă mâncărurile gătite, în sezonul rece, deoarece calitățile obţinute prin fermentare sunt foarte preţioase pentru buna funcţionare a sistemului digestiv.

Ce sunt murăturile?

Murăturile sunt legumele ce trec printr-un proces de fermentaţie acido-lactică în timpul căreia se generează diferite substanțe biologic active, precum o serie de vitamine şi acidul lactic etc. Sub influenţa microflorei de fermentaţie acestea capătă valoare nutriţională deosebită, devenind practic alimente funcţionale probiotice. Alimentele probiotice conţin bacterii acido-lactice active, benefice unei sănătăți optime a sistemului gastro-intestinal. Acestea îmbunătăţesc digestia, stimulează detoxifierea şi întăresc sistemul imunitar.

Nu confundaţi murăturile cu conservele în oţet. Legumele conservate în oțet nu au aceleași calităţi ca şi murăturile, deoarece nu au aceeaşi valoare nutrițională cu acestea  (murăturile nu sunt tratate termic si au o microfloră probiotică vie). Mai mult, în cazul anumitor persoane, conservele în oţet irită sistemul gastrointestinal.

Un exemplu – castraveţii muraţi

Dacă preferaţi castraveţii, atunci ar fi bine să îi puneţi la murat, în sare. Alegeţi castraveţi de gradină, cultivați cu compost şi fără îngrășăminte chimice (NPK). Sarea utilizată va fi brută, neiodată artificial. Castraveţii în saramură se vor depozita într-un loc întunecos, uscat, la temperaturi de 10 – 15oC pentru a se declanşa procesul natural de fermentaţie acido-lactică. Acesta trebuie să fie lent, pentru a permite o fermentaţie cât mai bună, cu generare de acid lactic, conservantul natural perfect şi un foarte eficient reglator al microflorei intestinale probiotice. În procesul natural de fermentaţie nu doar ca se produc vitamine, ci mineralele şi fibrele alimentare din castraveţi devin foarte uşor de asimilat. Vitaminele naturale existente în castraveţi nu sunt distruse, deoarece produsul nu este tratat termic.

Calităţi

  • Castraveţii muraţi, gogoșarii muraţi, varza murată şi murăturile asortate sunt garnituri excelente pentru mâncărurile din carne.
  • Acestea stimulează digestia cărnii, protejând totodată împotriva metaboliţilor co-cancerigeni ce sunt rezultaţi în urma consumului cărnii şi produselor din carne.
  • Varza murata este un aliment probiotic, indicat majorității consumatorilor, care conţine compuşi anticancerigeni, hepatoprotectori, anti-inflamatori – antioxidanţi (vitaminele A, C, E, zinc), fibre alimentare (combat constipaţia, detoxifică colonul), minerale (potasiu, magneziu, calciu).
  • Acidul lactic generat de microflora spontană este un excelent reglator al microflorei intestinale, benefic pentru întărirea sistemului imunitar.

 

Related posts

Post a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *